czwartek, 31 maja 2012

Tabaczana Ścieżka, gm. Kowary - 31 V 2012

Wspólna wyprawa wraz z Maćkiem Naglerem w celu zaobserwowania a przede wszystkim posłuchania świstunki iberyjskiej. Ptak został wykryty przez Bożenę Gramsz w dniu 14 V 2012 (źródło: birdwatching.pl).

W drodzę na karkonoską przełęcz zatrzymaliśmy się nad Zb. Nyskim, gdzie mogliśmy obserować
min.- biegusa krzywodziobego 1os., - rybitwy białoczelne cn 2os.

Z Przełęczy Okraj wyruszyliśmy w górę Tabaczaną Ścieżką do miejsca w którym od kilku dniu samiec świstunki iberyjskiej zaznaczał swoje terytorium. Kierowani szczegółowym planem bez trudu znaleźliśmy rozwidlenie szlaku z małą boczną ścieżką skąd dolatywał donośny głos samczyka.
Kapryśna pogoda (wiatr, przelotne opady deszczu) spowodowała, że ptaka częściej słyszeliśmy niż widzieliśmy. Pomimo tego kilkanaście razy był widoczny bądź to na szczytach świerków, bądź to w malutkim brzozowym zagajniczku.
Wizualnie nie do odróżnienia od innych przedstawicieli rodzaju Phylloscopus. Wyróżnikiem przynależności do gatunku ibericus był bardzo charakterystyczny głos.

Świstunka iberyjska....................tylko głos, pojedyńcza zwrotka

Tabaczana Ścieżka zaskoczyła nas również innym ciekawym gatunkiem. Oprócz zabłąkanego gościa z Europy południowej mieliśmy możność zaobserwować orzechówkę (2 osobniki).

W drodze powrotnej koło miejscowości Kamienna Góra wypatrzony przez M.Naglera - trzmielojad.
Krótki postój na południowym brzegu Zb. Mietkowskiego to min. kolonia gniazdujących mew białogłowych wraz z 1os mewy żółtonogiej oraz polujący duży sokół (Falco sp.).

P.S. świstunka iberyjska była obecna co najmniej do 04 VI 2012, kiedy to była ponownie odnotowana (M.Radziszewski, źródło: birdwatching.pl).

Film dokumentacyjny....................Zbiornik Mietkowski - mewa białogłowa ad+pull